Alennusmyynnit - välttämätön ja vastuullisuuden pahin vihollinen?

09.05.2020

Kun vielä suunnittelin vaatemerkin perustamista, yksi periaatteeni oli että alennusmyyntejä ei koskaan tule olemaan. Aika nopeasti kuitenkin huomasin, että tavara ei liiku ilman aleja. On Vappualetta, Pääsiäisaletta, kevätaletta, piristysaletta, Black Fridayta, pika tarjouksia sun muuta. Ne eivät enää edes liity perinteisiin alennusmyynteihin, joissa esimerkiksi kesäsesongin vaatteita myydään pois alella, koska varastoon tarvitaan tilaa talvivaatteille. Alennusmyynneistä on tullut niin normi, että mitään ei tahdota ostaa normaaliin hintaan, vaan odotellaan sitä seuraavaa aletta, joka kuitenkin tulee pian. 


Tässä tekstissä kerron miten Vuurranin vaatteiden hintarakenne käyttäytyy alennusmyyntien kanssa sekä pohdin onko alennusmyynnit vastuullisuuden pahin vihollinen?


Kun vaate on myyntitilissä jälleenmyyjällä, on kate yleensä 40%. Myyntitilissä jälleenmyyjä ei osta vaatteita itselleen, vaan omistus ja riski on merkillä. Kauden päätteeksi myymättömät vaatteet palautuu merkille ja monet myyvät ne sitten isoilla aleilla pois.